Inficēšanās pazīmes

Inficēšanās pazīmes

Kā uzzināt, ka veikts uzbrukums jūsu datoram, ja jau ļaundari tik rūpīgi slēpj savu darbību?




Kas liecina par to, ka notikusi inficēšanās ar kaitīgu programmu vai bijis hakeru uzbrukums?

Ne vienmēr uzreiz var pamanīt, ka dators ir inficēts. Mūsdienu vīrusu, tārpu un Trojas zirgu autori ļoti cenšas slēpt sava kaitīgā koda klātbūtni jūsu datora sistēmā. Tāpēc izpildiet šīs pamācības ieteikumus – instalējiet datorā Internet Security klases antivīrusu programmu, lejupielādējiet atjauninājumus, kas novērš operētājsistēmas un atsevišķu lietojumprogrammu ievainojamības, regulāri veiciet datu rezerves kopēšanu.

Nav iespējams uzskaitīt visas raksturīgās infekcijas pazīmes, jo vienus un tos pašus simptomus var izraisīt gan kaitīga programma, gan programmatūras vai aparatūras darbības traucējumi. Lūk, tikai daži piemēri:


  • Datora darbībā ir dīvainības, tas uzvedas ne tā kā parasti.
  • Ekrānā parādās negaidīti paziņojumi vai attēli.
  • Dzirdamas negaidītas skaņas nejaušā secībā.
  • Negaidīti un pašas no sevis sāk darboties programmas.
  • Parādās ugunsmūra paziņojumi par to, ka kāda lietojumprogramma mēģina saistīties ar internetu, lai gan šo programmu neesat palaidis.
  • Draugi saņem no jums e-pasta vēstules, lai gan viņiem neko neesat sūtījis.
  • Jūsu dators bieži uzkaras vai arī programmas darbojas lēnāk nekā parasti.
  • Parādās daudz sistēmas paziņojumu par kļūdām.
  • Pēc datora ieslēgšanas operētājsistēma neielādējas.
  • Atklājas, ka faili vai mapes ir pazudušas vai arī tām ir veiktas izmaiņas.
  • Iedegas cietā diska piekļuves indikators, lai gan nav palaista neviena lietojumprogramma.
  • Parādās traucējumi interneta pārlūkprogrammas darbībā, piemēram, nav iespējams aizvērt tās logu.

  • Kas jādara, ja dators ir inficēts ar vīrusu, tārpu vai Trojas zirgu?

    Nenobīstieties, ja atklājas viena vai vairākas augstāk minētās pazīmes. Iespējams, ka vainīgs nav vīruss, tārps vai Trojas zirgs, bet gan ir kāds programmatūras vai aparatūras darbības traucējums. Jebkurā gadījumā rīkojieties šādi.

    Pārtrauciet datora savienojumu ar internetu.

    Ja operētājsistēma nesāk darboties parastajā režīmā, iedarbiniet to drošajā režīmā (ieslēdziet datoru, turiet nospiestu taustiņu F8, pēc tam izraugieties izvēlnes punktu Drošais režīms (Safe Mode)) vai arī no glābšanas diska.

    Pārbaudiet, vai datorā ir instalētas antivīrusu bāzu jaunākās versijas. Ja vien iespējams, tad atjauninājumus lejupielādējiet draugu vai darba datorā, nevis savējā: ja jūsu dators ir inficēts, tad kaitīgā programma var nosūtīt ļaundariem svarīgu informāciju vai aizsūtīt sava koda kopijas lietotājiem, kuru adreses ir jūsu datorā.

    Ja neizdodas likvidēt kaitīgos failus, tad datorā instalētās antivīrusu programmas ražotāja interneta vietnē pameklējiet īpašu rīku, kas paredzēts tieši šīs kaitīgās programmas likvidēšanai.

    Ja dators ir pievienots lokālajam tīklam, tad to atvienojiet no šī tīkla.

    Veiciet pilnu datora pārbaudi ar antivīrusu programmu.

    Ja pārbaudē tiek atrasts vīruss, tārps vai Trojas zirgs, tad izpildiet antivīrusu programmas norādījumus. Kvalitatīva antivīrusu programma piedāvās inficēto objektu ārstēšanu vai ievietošanu karantīnā, kā arī Trojas zirgu un tārpu likvidēšanu. Tā arī izveidos un uzrādīs datorā atrasto inficēto failu un kaitīgo programmu sarakstu.

    Ja antivīrusu risinājums neatrod kaitīgas programmas, tad jūsu dators, visticamāk, nav inficēts. Pārbaudiet datora programmatūru un aparatūru (izdzēsiet nelicencētas programmas un nevajadzīgos failus), instalējiet jaunākos operētājsistēmas un lietojumprogrammu labojumus.

    Vajadzības gadījumā vērsieties jūsu datorā instalētās antivīrusu programmas ražotāja tehniskās palīdzības dienestā. Uzziniet no tehniskās palīdzības dienesta speciālista, kā jārīkojas, lai nosūtītu inficētu failu uz laboratoriju analīzes veikšanai.